رد علي رسالة الاخ الحبيب ميثو

By avkaras
نص الرسالة
Blogger matheo said...

أخي الحبيب .... هل حقا أنت من عشاق الأنبا كاراس ... انا أسف لهذا انا لا اعتقد .... لقد ارتكبت خطأً فادحاً بقيامك برفع الفيلم على هذا الموقع ... كيف سمح لك ضميرك بالقيام بمثل هذا الفعل ... وانت تعلم تمام العلم ان القيام بنسخ الافلام الدينية هو محرم من قبل سيدنا المعظم البابا شنودة الثالث .. هل تعلم مدى التكلفة التي تكلفتها الكنيسة لأنتاج مثل هذا الفيلم ... لاأعلم كيف اتت لك الجرأة انت تقوم بذلك على الرغم من التحريم واضح على علبة الفيلم من الخارج .... من فضلك .... علشان خاطر الانبا كاراس ... كنيسة السيدة العذراء والملاك ميخائيل وابوسيفين والانبا كاراس ..... تطلب منك بصفة رسميةإذالة الفيلم من على الشبكة .. وعلى ابن الطاعة تحل البركة ...لأ أعتقد أن الانبا كاراس يرضى بذلك ...

May 29, 2008 5:55 PM

الموضوع ياجماعة علشان تكونوا فاهمين الموقف الاخ ميثو مش موافق علي رفع فليم الانبا كاراس علي النت
انا هرد علي الرساله بتاعته علشان اوضح اشياء كثيرة قد تغيب عن الكثير مننا
اولا الرد علي الرساله
أخي الحبيب .... هل حقا أنت من عشاق الأنبا كاراس؟
اخي العزيز انا مش هقوللك انا بحب الانبا كاراس قد ايه علشان انت مش هتصدق
انا اعشق الانبا كاراس من تسع سنوات
بداية معرفتي بالانبا كاراس من 9 سنوات
لقد ارتكبت خطأً فادحاً بقيامك برفع الفيلم على هذا الموقع ... كيف سمح لك ضميرك بالقيام بمثل هذا الفعل ... وانت تعلم تمام العلم ان القيام بنسخ الافلام الدينية هو محرم من قبل سيدنا المعظم البابا شنودة الثالث

اسمحلي انا معترض معاك في موضوع خطأ فادحأ ده علشان انا معملتش حاجة تغضب ربنا او تبعد عن تعليم رب المجد يسوع المسيح
انا رفعت قصة حياة قديس عظيم انا كان كل املي اني اعرف عنة كل حاجة
عارف ياخي العزيز الخطأ الفادح هو اني ارفع حاجة تبعد الناس عن حياة ربنا

ياريت تفكر في الجملة اللي قالها البابا شنوده متعملش زي السبتين اللي بياخد اول كلمة وخالص
فكر في الموضوع
البابا شنوده حرم النسخ صح
طيب هو انا نسخت اي فليم لاقة انا منسخت اي حاجة
النسخ ياخي يعني انك تنسخ الفليم علي السي دي

وتبيعة يعني بتاخد حق غير حققك يعني بتسرق
لكن انا ياخي رافع الفليم ده لغرض واحد هو ان الناس تعرف قصة حياة الانبا كاراس

هل تعلم مدى التكلفة التي تكلفتها الكنيسة لأنتاج مثل هذا الفيلم ... لاأعلم كيف اتت لك الجرأة انت تقوم بذلك على الرغم من التحريم واضح على علبة الفيلم من الخارج

نعم ياخي اعلم مد تكلفةهذا الفليم ياخي التحريم علشان نسخ السي دي وبيعة انا مش بعمل كده خالص ياجميل علشان خاطري ربنا فرق ان مش بنسخ اسطونات او باخد اي اجر مادي انا بعمل ده خدمة لبويا كاراس

من فضلك .... علشان خاطر الانبا كاراس ... كنيسة السيدة العذراء والملاك ميخائيل وابوسيفين والانبا كاراس ..... تطلب منك بصفة رسميةإذالة الفيلم من على الشبكة .. وعلى ابن الطاعة تحل البركة ...لأ أعتقد أن الانبا كاراس يرضى بذلك

اولا انا مش هشيل الفليم من علي الانتر نت
ثانيا هو انت باي صفة رسمية هو صفة حضرتك الرسمية ايه في الكنيسة


بص بقة ياجميل
انا هشرحك الموقف بص ياجميل بواقع خبراتي في النت واافلام المسحية
في نوعين من الاشخاص
النوع الاول 10% مستحيل يتفرج علي فليم الا لما تكون النسخة الاصلي
يعني لازم يروح يشتري السي دي الاصلي علشان قدر يتفرج علي الفليم
وده تقريبا بيكون في وسط غني

النوع الثاني 90%د ده بقة الاكثر ده بقة النوع مستحيل يشتري افلام
وده تقريبا الوسط الفقير بس انا برفع الافلام لنوع الثاني

علي فكرة انا باخد اذن الانبا كاراس في اي حاجة تخص السيت وهو قالي ارفع افليم في التوقيت ده
علي فكرة انا الفليم كان عندي النسخة الاصلي تاني يوم العرض الخاص لفليم
بس انا رفعته بعدها باكثر من شهر وبعد اذن الانبا كاراس